Les claus del pressupost municipal (III)

Dimecres, 8 de febrer de 2012
Continuem amb la sèrie d'articles relacionats amb el Pressupost Municipal del 2012, una de les claus de tot govern local. Així com en el primer capítol us vam parlar de què i quin és el pressupost municipal, i en el segon d'on surten els ingressos del pressupost i quins són els principals impostos que han de pagar la majoria de ciutadans... en aquesta tercera entrega us expliquem quin és l'estat del deute de l'Ajuntament del Papiol i quines són les queixes dels ajuntaments catalans a l'hora de fer els seus pressupostos. 5- QUINES SÓN LES QUEIXES DELS AJUNTAMENTS CATALANS A L'HORA DE FER ELS SEUS PRESSUPOSTOS?
La situació de crisi ha fet aflorar unes mancances històriques de tots els ajuntaments catalans respecte dels pressupostos municipals. Per aquesta raó s'ha tornat a reclamar, de forma insistent, un nou model de finançament local, que atorgui més recursos a unes administracions que, en ser les que es troben més en contacte amb la ciutadania, viuen els efectes de la crisi de manera més intensa.

La Llei de finançament local és l'única llei que no s'ha modificat des de la Transició, i des de l'inici de la democràcia els ajuntaments han anat assumint noves competències. Per això, en moments de crisi com aquest, quan els efectes del
boom immobiliari ja han caducat i ja no emmascaren les situacions reals dels ajuntaments, aquests ho estan acusant.

Segons un estudi recent de la Diputació de Barcelona, el 26% del pressupost dels consistoris es destina a serveis que no són de l'estricta competència dels ajuntaments. Entre d'altres serveis, el més significatiu és l'ensenyament dels 0 als 3 anys. De fet, a tall d'exemple del que passa a Europa, a França l'Estat cobreix entre el 25 i el 30% del pressupost dels municipis. l'Estat espanyol només en cobreix un 13%.

La Generalitat també deu diners als municipis. Segons un càlcul de la Federació de Municipis de Catalunya, la suma podria arribar als 500 milions d'euros. Alhora, l'augment de l'atur, que arriba ja a la xifra del 20% a tot l'Estat, ha fet augmentar el risc d'exclusió social i les situacions de necessitat de moltes famílies. Al Papiol, l'atur registrat el passat mes d'octubre de 2011 era del 14,4%. Els ajuntaments, que s'encarreguen dels serveis socials i són també responsables de moltes matèries associades a l'estat del benestar, veuen augmentades també les demandes de serveis que han d'atendre.

6-COM AFECTA EL TEMA DEL DEUTE A L'AJUNTAMENT DEL PAPIOL
D'acord amb l'article 49 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, "per al finançament de les seves inversions, així com per a la substitució total o parcial d'operacions preexistents, les entitats locals, els seus organismes autònoms i els ens i societats mercantils dependents, que prestin serveis o produeixin béns que no es financin majoritàriament amb ingresos de mercat, podran acudir al crèdit públic i privat, a llarg termini, en qualsevol de les seves formes". Per això acudir al deute ha estat unafórmula emprada per tots els ajuntaments per finançar els seus programes
de govern.

El problema del deute ha sorgit quan, ara, a causa de la reducció d'ingressos i el cost del manteniment de les mateixes inversions, alguns ajuntaments s'han vist col·lapsats en no poder retornar els diners que deuen sense que
els seus pressupostos es vegin afectats seriosament.

Aquest no és el cas del Papiol. El nostre poble és un dels municipis menys endeutats de la comarca, per sota la mitjana de tots els pobles del Baix Llobregat, amb un deute de 458 euros per habitant. Segons un informe del Fòrum Empresarial del Llobregat, a partir de dades del Ministeri d'Economia, podem donar-vos les xifres del deute per habitants dels nostres municipis veïns del Baix Llobregat:

?Corbera de Llobregat
918 euros per habitant

?Molins de Rei
848 euros per habitant

?Pallejà
786 euros per habitant

?El Papiol
458 euros per habitant

?Sant Andreu de la Barca
333 euros per habitant

L'actual marc normatiu estableix que no poden demanar crèdit els ajuntaments que tinguin un deute superior al 75% dels seus ingressos, cosa que ha fet entrar en fallida alguns ajuntaments catalans i de la resta de l'Estat. El cas del Papiol, per tant, no forma part del grup de municipis d'alt risc, ja que el deute es troba al voltant del 40% del seu pressupost. Al deute del Papiol s'hi ha acudit principalment per realitzar inversions al poble, les quals es troben majoritàriament expressades en els diferents equipaments que ha guanyat el Papiol en aquests últims anys.

Si voleu llegir els primers capítols d'aquesta sèrie sobre el pressupost municipal:

*Les claus del pressupost municipal (I)
http://www.elpapiol.cat/papiol/noticies/detall.php?apartat=67¬icia=177

*Les claus del pressupost municipal (II)
http://www.elpapiol.cat/papiol/noticies/detall.php?apartat=¬icia=180
Darrera actualització: 22.01.2019 | 15:01