Treballadors de l'Ajuntament comenten la seva experiència després de fer un curs per conduir sense contaminar tant i estalviar més

Dilluns, 9 de novembre de 2015
Amb motiu de La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura d'aquest any, l'Ajuntament va programar un curs de conducció eficient per a alguns treballadors municipals que habitualment utilitzen vehicles durant la jornada laboral, com la policia o la brigada. L'objectiu d'aquesta formació era donar una sèrie de consells als conductors de cara a reduir significativament el consum d'energia i, com a conseqüència, la contaminació ambiental.
"EVITAR CANVIS CONSTANTS DE VELOCITAT DISMINUEIX L'ACCIDENTALITAT"

Fran Company, cap de la Policia Local: "La clau és conduir sempre amb anticipació i previsió. Hem d'evitar una conducció brusca, amb frenades i accelerades de cop i canvis constants de velocitats. És important, per exemple, preveure amb temps que haurem de reduir la velocitat quan ens acostem a una rotonda, i és preferible canviar de marxes progressivament per frenar i accelerar. D'aquesta manera, no només reduïm els riscos d'accidents, també estalviem combustible".

Primer, els alumnes van conduir una estona com ho fan sempre per un circuit urbà i interurbà, i després de rebre aquests consells van tornar a fer el recorregut per comprovar, amb uns aparells de medició, l'estalvi que s'aconsegueix si s'apliquen aquests consells a la conducció. El cap de la policia explica que en la segona volta va estalviar un litre de combustible respecte de la primera.

"CÓRRER MOLT PER DESPRÉS HAVER DE FRENAR NO ET FA ARRIBAR ABANS"


Per la seva banda, Arnau Gonzàlez, arquitecte municipal, comenta que des que va fer el curs està aplicant les recomanacions també quan condueix el seu propi vehicle fora d'hores de feina i que gràcies a això el dipòsit ple li dura més: "Estic estalviant un litre cada 100 kilòmetres i calculo que mensualment estalviaré uns 20 euros en combustible, i sense trigar més en arribar als llocs. Córrer molt per després haver de frenar i tornar a accelerar i tornar a frenar no vol dir arribar abans, i a sobre és més car. És preferible, per exemple, mantenir una velocitat mitjana d'uns 80 km per hora i constant. Encara que sembli que trigaràs més, no és així".

"TREPITJAR EL FRE CONTAMINA MÉS QUE BAIXAR LA MARXA"

Judit Solana, tècnica municipal de Medi Ambient: "Conduir amb marxes llargues, reduir la velocitat amb les marxes i no trepitjar tant el fre també fa que estalviïs. Però sobretot, no trepitjar tant el fre ajuda a no contaminar tant, ja que aquesta acció comporta una emissió de contaminants al medi ambient que podem rebaixar. Perquè us feu una idea de com embruten els frens, només cal que mireu la pols negra que s'acumula a les llantes dels vehicles. Això són residus contaminants resultants de les frenades".

"CONDUÏM BRUSCAMENT PERQUÈ ÉS AIXÍ COM ANEM PER LA VIDA"

Rubén Baez, cap de la brigada municipal: "Està clar que aquest tipus de conducció és millor, però per poder-la posar en pràctica ens cal un canvi de mentalitat, no només al volant. Anem per la vida estressats, accelerats, passats de revolucions... i així conduïm. Hem de canviar el xip en tots els sentits si volem un altre ritme".



El curs ha estat cent per cent subvencionat per l'Institut Català d'Energia (ICAEN) i el van impartir professors d'autoescoles pròximes al Papiol federades a la Federació d'Autoescoles de Catalunya (FAC).

La formació, també la van fer l'alcalde i alguns regidors, com el de Medi Ambient i Mobilitat, Albert Querol.

L'Ajuntament voldria repetir la iniciativa i obrir aquest curs a la població més endavant.

Amb motiu de La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2015, la FAC va impartir més de 480 cursos com aquest a diferents municipis de Catalunya, per a diverses institucions i organismes públics.
Darrera actualització: 22.01.2019 | 15:02